Translate

Ο Τροχός του Κουκουζέλη

Ο Τροχός του Κουκουζέλη
"Ο κοπιάσας εν τούτω μάλλον ωφεληθήσεται". Στον τροχό του Ιωάννη Παπαδόπουυλου Κουκουζέλη(14ος αι.) παρουσιάζεται ο τρόπος που κινούνται οι ήχοι αλλά και πως μπλέκονται-αλληλοπροσαρμόζονται μεταξύ τους στις ίδιες χορδές στο πεντάχορδο σύστημα των πέντε ομόκεντρων κύκλων. Έτσι από τους τέσσερις ήχους και τους τέσσερις πλαγίους, βάσει των συμφωνιών τετραχόρδου και πενταχόρδου, παράγονται πολλοί συνδυασμοί και χρόες

e-Μονόχορδο

e-Μονόχορδο
Πρόγραμμα για την παρουσίαση και αναπαραγωγή των διαστημάτων της Ελληνορωμαϊκής μουσικής.
Από το Blogger.
Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

Το δια τριών σύστημα και η Χρυσή τομή του Πυθαγόρα

 
«Το δια τριών σύστημα και η Χρυσή τομή του Πυθαγόρα»-Αμερικανική Εταιρεία Βυζαντινής
Μουσικής και Υμνολογίας - Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης
Δεύτερο Παγκόσμιο Συνέδριο, «Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός», Σάββατο 13 Ιουνίου, 2009 στο Κέντρο Φίλιππος Νάκας Παιανίας

Ο λειτουργικός ρόλος του διά τριών συστήματος στην δομή όλων των συστημάτων μετά την μεταρρύθμιση των τριών διδασκάλων πέρασε στα ψιλά γράμματα και από πολλούς νέους ερευνητές και θεωρητικούς καταργήθηκε. Τα διαστήματα της φυσικής κλίμακας όπως περιγράφονται από τους Λόγους του Χρυσάνθου στο Μέγα Θεωρητικό της μουσικής έχουν αναλογίες οι οποίες δεν είναι τυχαίες, ακολουθούν τις αναλογίες της τετρακτίδος των Πυθαγορείων και της Χρυσής τομής, σαν να περιγράφεται μουσικά η φυσική αρμονία αλλά και η αριστοτέλεια μεσότητα.


Το δια τριών σύστημα κατά όμοια διφωνία, αποτελούμενο από έναν μείζονα και έναν ελάσσονα τόνο, είναι το μικρότερο σύστημα και εξάρτημα της φυσικής κλίμακας του Χρυσάνθου. Σε αυτό πλέκονται όλα τα άλλα συστήματα τόσο του χρωματικού όσο και του διατονικού γένους.
Η μοναδική λειτουργικότητα του είναι να πλέκει τέλεια όμοια τετράχορδα ανά δύο φθόγγους, έτσι το δια πασών να αποτελείται από τρία εντελώς ίδια τετράχορδα. Επίσης είναι εφικτό να αλλάζεις ήχο διατηρώντας τους όλους τους δεσπόζοντες φθόγγους στο επίπεδο της διφωνίας αμετακίνητους. Έτσι ο πλάγιος του τετάρτου γίνεται και δεύτερος πάνω στις ίδιες τρίτες και δεσπόζοντες φθόγγους πάνω στην κατά την όμοια διφωνία του δεύτέρου ήχου με μια απλή αντιστροφή των διαστημάτων. Ο βαρύς στο δια τριών σύστημα γίνεται δεύτερος και στην επταφωνία του νενανω και ο νενανω γίνεται τρίτος. Στον βαρύ ήχο (δευτερότριτος κατά τον Δαμασκηνό) φαίνεται πως από το δια τριών του δευτέρου ήχου προκύπτει στην επταφωνία το δια τεσσάρων σύστημα του τρίτου ήχου. Με παρόμοια λογική ο τέταρτος του τροχού γίνεται κατά το δια τεσσάρων και πρώτος και κατά το δια τριών και δεύτερος. Κάθε ήχος μπορεί να κινηθεί κατά διαφορετικά συστήματα ή ανάμιξη αυτών. Το στημόνι πάνω στο οποίο πλέκονται όλα αυτά είναι το διά τριών σύστημα.

Δείτε το βίντεο της παρουσίασης:


Το βίντεο είναι από την σελίδα του ASBMH:  http://www.asbmh.pitt.edu/page9/page13/page17/page17.html



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή Ιωάννη Πλουσιαδηνού

Η Σοφωτάτη Παραλλαγή  Ιωάννη Πλουσιαδηνού
Η Σοφωτάτη Παραλλαγή του Ιωάννη Πλουσιαδηνού(15ος αι.) είναι ο χάρτης της μουσικής μας. Περιγράφεται πως το δια τεσσάρων σύστημα συγκαθορίζει με το δια πέντε τις ονομασίες και την ποιότητα των ήχων κατά την διπλοπαραλλαγή, πως οι συμφωνίες καθορίζουν τα διαστήματα

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής

Κανόνιο Ε.Σολδάτου Παραλλαγής
Στο κανόνιο αυτό φαίνεται ο τρόπος που έλκονται και αλλάζουν θέση οι κινούμενοι φθόγγοι και πως παραλλάσσονται σε άλλους ήχους με συνδυασμό του τροχού(πενταχόρδου) και του τετραχόρδου

Περιγραφή ιστολογίου:

Στον ιστοχώρο «Ελληνορωμαϊκή Μουσική» παρουσιάζεται η ερμηνεία του ερευνητή μουσικού και ψάλτη Ευαγγέλου Σολδάτου για την μουσική της Ρωμιοσύνης. Η θεματολογία αφορά κυρίως την ψαλτική τέχνη, την ορθή αντιστοίχιση με την αρχαία αρμονική και σημαντικές παραμέτρους οι οποίες δεν περιγράφονται από τα θεωρητικά που ακολούθησαν την Μεταρρύθμιση των τριών Διδασκάλων. Τέτοιες παράμετροι είναι η Διπλοπαραλλαγή, ο ρόλος του δια τριών συστήματος, ο τρόπος παραγωγής των διαστημάτων και η αιτιολογία του μεγέθους τους, η παραδοσιακή ερμηνεία των αχρόνων και εγχρόνων υποστάσεων, η διαίρεση του χρόνου, ο τριαδικός-διπλός χρόνος.

Συνεισφορά-Donation

Καλέστε μέσω Skype

Βρείτε μας στο Facebook:

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Psaltologion (Ψαλτολόγιον)